CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday

~life at skool~

today, i have read an artcle entittled :

~pljrn yd xdop dlm buku teks~

rse2 ny pe ekk???

at skool,we had experienced in many situation..

am i right??

~definately~

kter,as a studem...melalui 1001 pkra...

either good or bad things.....

being a studem is quite difficult actually....

althou we had to face many hardship n difficulties....

tapi...

still ENJOY dgn our fwem kan....

antara pljrn yg xdop dlm bku teks chem or physics or sejarah n etc..

let me quote the article ok??


Pilih Rakan dengan Ciri-ciri yang Sama. Jika kamu berkawan dengan orang yang sekepala denganmu, tentu hidupmu menjadi lebih mudah. Rakan kamu mungkin tak setuju denganmu sepanjang masa, tapi ia pasti menyenangkan apabila kamu berkongsi pendapat yang sama dalam apa yang lebih penting dalam hidup. Contohnya, kepentingan pendidikan dan disiplin, isu-isu moral dan menghormati keluarga. Rakan-rakan kamu juga perlu mempunyai nilai moral yang sama dengan kamu. Adalah cukup penting untuk rakan kamu membantu kamu berkembang dan bukannya “menguncup”. Prinsip yang sama juga kena kamu amalkan untuk rakan-rakan kamu.


Tahu keutamaan kamu. Apabila terdapat tarikh akhir yang perlu dipatuhi dan peperiksaan dalam beberapa hari, cuba susun kerja kamu mengikut keutamaan. Ia penting untuk menyelesaikan kerja. Ini akan membuatkan kamu lebih fokus terhadap matlamat kamu. Jadilah lebih sabar dan berdisiplin. Kamu pasti tak akan menyesal.



Berpegang pada keputusan kamu. Jadi tegas bila perlu. Rakan-rakan kamu patut tahu apakah keutamaan kamu. Biar mereka lebih menghormati kamu sekiranya kamu memegang pada keputusan. Janganlah jadi orang yang mudah terpengaruh dan ketahui apa yang kamu mahu dalam hidup.



Merendah diri. Dengan kerja keras dan disiplin, pasti tak sukar untuk mencapai cita-cita kamu. Akademik kamu akan lebih sukses dan kamu akan dikagumi oleh rakan dan keluarga. Namun begitu, sentiasa merendah diri dan janganlah berlagak pula. Kamu pasti akan lebih disukai.


Ucap terima kasih. Jangan lupa untuk berterima kasih kepada rakan-rakan dan mereka yang telah menyokong kamu. Perhubungan kamu dengan mereka tentunya lebih daripada kampus sekolah. Bersahabatlah dan bukannya bermusuh dengan sentiasa mengingati mereka.


urmm....

sbnrnya dh byk yg kter pljari tanpa DISEDARI...

ok??



cHan chin chow...

No comments: